Ugens taber

Jeg er ugens taber. I hvert fald hvis man læser Coops økonomiske resultat for 2016.

Vi har ikke formået at øge vores indtjening i 2016 ovenpå vores gode resultat i 2015 og tredje bedste resultat i Coops 150 års historie.

I 2013 udarbejdede vi en ny strategi for Coop. Den hedder Coop På Vej 2014 / 2024. Det er grundlæggende en retningsstrategi om at forandre Coop. I 2014 og 2015 lykkedes til at få forandringer og resultater til at gå hånd i hånd. Det er ikke sket i 2016.

Det er der flere grunde og ”undskyldninger” til:

  1. Vi besluttede at lukke 27 tabsgivende fakta butikker. Det har betydet en stor effekt på vores driftsresultat. Vi besluttede også at accelerere moderniseringen af fakta kæden, så 173 butikker i 2016 blev omdannet til fakta’s nye koncept. I alt er 246 af kædens butikker nu omdannet til F16, som er betegnelsen for fakta’s nye koncept, hverdagens lavprissupermarked.
  2. Vi fejlede, da vi skulle planlægge og vurdere markedsudviklingen for 2016. Med lanceringen af vores strategi og madmanifest i 2014, var vi fast besluttet på at få det danske dagligvaremarked til at vokse. Det har været statisk i 20 år i faste priser. Og danskerne har konsekvens brugt ca. 10 procent af deres disponible indkomst på mad. Vi har som branche ikke formået at lave innovation som andre brancher, og har dermed ikke formået at få del i danskerne stigende forbrug. Vi har ensidigt talt pris og pris og pris med lavere kvalitet til følge. Derfor ville vi med Coops Madmanifest i 2015 forandre danskernes madkultur. Vi har været medvirkende til, at dette er sket. I 2016 steg forbruget af mad med 2,6 procent. Den højeste stigning i mange år. Men: Ikke i vores univers. Danskerne er i højere grad begyndt at gå på restaurant, bestille take-away, købe måltidsløsninger og måltidskasser m.v. Indtil sommeren 2016 var der stadig vækst i dagligvarebutikkerne. Efter sommeren var der negativ vækst. Restaurationsbranchen og catering forretningerne har derimod haft en årlig vækst på otte procent. Fantastisk. Men det har haft konsekvens for os og vores resultat. Vi havde troet på, at vi fik del af denne vækst. Det gjorde vi ikke i tilstrækkeligt omfang. Og det gør ondt på væksten og omsætningen i dagligvarebranchen og dermed også på Coop.

3. Vi tror på, at verden og forbrugerne forandrer sig. Dybest set er der ikke sket den store udvikling i dagligvarebranchen siden midten af halvtresserne, hvor vi gik fra betjening bag disk til selvbetjening. Men nu sker der igen forandringer. De digitale muligheder giver nye muligheder for kommunikation: Egne valg af tilbud. Bortskaffelse af tilbudsavis. Bip & Betal med egen app som betalingsmiddel. Crowdfunding universer hvor kunden selv er med til at bestemme fremtidens produkter på hylderne og meget meget mere. Og en fremtid, hvor vi ser flere online supermarkeder. Det er ikke et spørgsmål, om det sker. Mere kun om hvor stort det bliver og, hvornår det sker. Som Danmarks største dagligvarevirksomhed har vi et ansvar for at medvirke til at skabe fremtiden. Koster det penge? Ja, det gør det. Men en pris som vi er villige til at betale på den korte bane.

4. Den sidste grund til resultatnedgangen er den mest ærgerlige, nemlig nyt finanssystem og ny lønadministration. Og det har støjet. At få gamle komplekse procedurer ensrettet og afstemt i et nyt univers. Det har kostet af afskrivninger og nedskrivninger. Det er vi trætte af, men en realitet som vi tager fuldt ansvar for! Kald det dummebøder. Men dumme penge har det været.

Det er klart, at man reflekterer og kigger indad, når man leverer et utilfredsstillende resultat. Er der noget, man skulle have gjort anderledes? Skulle vi have fortsat priskrigen og den intense branche konkurrence? Skulle vi have købt markedsandele med endnu billigere tilbud og dårlig kvalitet og skabt indtjening på en effektivitets agenda? Hvorfor tage besværet med et håb om at kunne forandre til det bedre?

Min konklusion er klar: Hellere prøve noget nyt. Hellere prøve at forandre. Hellere prøve at udvikle. Frem for blot at sidde og gøre mere af det samme, som vi gjorde i går!

Derfor fortsætter vi offensiven.

3 responses to “Ugens taber

  1. Gjort anderledes? Og så svarer du med stråmænd. Alternativt svar? Skulle du havde haft en bedre forståelse af betydningen af digitaliseringen af et af de mest jordnære domæner der findes: dagligvarer? Ja. Måske. Det kræver mere end et røvgevir for at gøre en kvinde erotisk som A. Olsen skriver og synger, og du erobrer ikke den digitale del af markedet ved at lancere en applikation og give 100 kroners rabat. Der skal et højere niveau af samarbejde og innovation til og det fordrer et nyt niveau for samarbejde mellem IT, logistik, operation og marketing og et meget mere frit mandat til at prøve beta løsninger af i markedet. Kig ind i din organisation. Hvordan ser din tranformantionenhed ud – den der orkestrerer et samlet flyt ind i en ny verden? Deres mandat, autoritet og skills? Vel ment og bedste hilsner Jeppe Olsen

  2. Coop har desværre glemt at der i Danmark findes 1,5 millioner enlige i Danmark. Ved hele tiden at tilbyde rabatter på storindkøb, har man som single med en lille husholdning valget mellem enten at købe stort ind og smide ud, eller være til grin ved kassen fordi man betaler mere end familien der står ved siden af.
    Jeg har i årevis været trofast kunde i Superbrugsen, men handler mere og mere i Rema 1000 hvor man kan købe stykvis og i mindre portioner.
    Drop dog det mængderabatrace og sæt i stedet for varerne ned, så vi alle betaler det samme, hvad enten man er single eller familie.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *