Slip fantasien løs i supermarkedet

For et stykke tiden siden fandt jeg en tændstikæske fra 1914.
Den var fra Irma, og fortalte, at kunderne kunne samle mærker. Ved køb af margarine blev der udleveret et samlemærke. Når kunden havde samlet 40 mærker, kunne disse ombyttes til porcelæn eller legetøj.

Her hundrede år efter kan vi sende mennesker til månen, selv rejse jorden rundt, vi har fået telefoner med alle kommunikationskanaler og biler med al tænkeligt udstyr – men vores markedsføring i dagligvarebranchen er den samme.
Saml mærker og få gryder eller nye knive, lyder det selv fra min egen virksomhed, der tillige året rundt giver point, som kan veksles til varer. Men vi er ikke de eneste: Saml mærker og få italiensk køkkenudstyr, lyder det fra vores største konkurrent. En af de tyske konkurrenter siger: Saml mærker og få legetøjsfigurer. En discount konkurrent gjalder: Saml mærker og få rabat på luksusprodukter.

Uanset om det er kasseroller eller tegneseriefigurer, man kan samle mærker til, er konklusionen vel den, at det ikke ligefrem er fantasifuldhed og kreativitet, der hersker i vores branche. Som får løber vi i flok, i samme retning, med samme midler som for 100 år siden.

Og bevares. Samlehæfterne og gratis varer virker da. Vi formår med en relativ høj investering at flytte lidt markedsandele rundt mellem kæderne. Men når alle efterhånden er på samlemærke drugs, flytter andelene jo bare rundt og én ting er sikkert. Vi får ikke danskerne til at købe bedre mad på denne måde.

En selvransagelse kunne måske munde ud i en refleksion om, hvorvidt vores produktudbud og indkøbs oplevelser er for kedelige – og som kompensation prøver vi at gøre det sjovt at samle klistermærker i et kuponkatalog?

Jeg synes, tiden er kommet til, at vi giver mere plads til fantasien, mere plads til at gå nye veje. Vi kan måske endda sammen som branche prøve at kæmpe for at få mad og måltider i fokus og dermed kæmpe for en øgning af dagligvareforbruget i stedet for at kæmpe om at tage markedsandele fra hinanden i et statisk marked.
Vi befinder os i en fantastisk branche, der er betydningsfuld for alle i dette land. For det, vi beskæftiger os med, er livskvalitet. Det er, hvad vi spiser og drikker – og dermed også det fællesskab, hvor måltidet er et omdrejningspunkt.

Jeg tror på, at man får et lidt bedre liv, hvis man spiser og drikker lidt bedre. Ikke dyrt, ikke meget eller mere – men godt. At gå ud og købe spændende råvarer, prøve nye produkter og smagsoplevelser. At tage varer med hjem og tilberede dem, servere dem for en eller nogle, man holder af. Det vil de fleste forhåbentlig give mig ret i, indeholder lidt mere livskvalitet end at sidde og tælle mærker og klæbe dem i et hæfte.

Vi vil gerne forsøge at medvirke til at forandre dagligvarebranchen, så den i højere grad kommer til at handle om inspiration i form af nye varer – og måske endda at få danskerne til at bruge køkkenet og prioritere mad- og fællesskabs oplevelsen lidt mere. Også på en travl onsdag. Vi har besluttet os for at forsøge med nye former for markedsføring, tv-programmer, nye samarbejde med kokke og ildsjæle. Men først og fremmest skal vores indsats og fokus være på introduktionen af nye varer. Varer, der smager bedre, varer, der kan være økologiske, komme fra dyr vokset op under bedre kår, varer fra lokalområdet – blot for at tage nogle af de kvaliteter, vi vil fremelske med vores Madmanifest i Coop. Og jeg tror, vi alle vil få en rigere hverdag, hvis vi i dagligvarebranchen troede lidt mere på vores varer, brugte lidt flere kræfter på det væsentlige: At give vores kunder nye og bedre oplevelser i form af bedre varer i mere spændende butikker.
Opgaven er at gøre mad- og måltidet så spændende, at danskerne vil bruge lidt mere end de 10 procent af vores disponible indkomst på mad, vi gør i dag. På den måde vil vi også udvide markedet og skabe vækst i dagligvarehandlen.
Og måske som resultat bruge lidt færre kræfter på pointsystemer, pander, potter og plaider. Det har vi jo prøvet i 100 år.

Er tiden ikke kommet til at prøve noget nyt?

7 responses to “Slip fantasien løs i supermarkedet

  1. Slip fantasien løs – og husk helheden ;o)
    Du bliver hvad du spiser og dit liv bliver som du handler.
    Alting er en helhed og god mad handler om en hel masse. For hvad er en god smag?
    Der følger en historie, en fortælling med hver gang vi spiser og smager. Hvis der sidder en dårlig samvittighed og ’spiser med’, så går det ud over smagen.

    Jeg elsker at spise økologisk mad med høj dyrevelfærd, mad, der er resultat af et smukt samarbejde med resten af naturen, for jeg er jo selv natur. Inde i mig er der en lystig bakterieflora og mikroorganismer, når jeg trækker vejret, kommer det fra bladene på træerne og måske har det også været omkring en løve ;o) At være en del af det store smukke naturkredsløb gør mig ‘høj’ og giver mig høj livskvalitet.

    Alting hænger sammen og det skal vi også huske, når vi tjekker ugens tilbud.
    Den nemme hurtige og ikke mindst prisbillige løsning er langt fra altid den bedste…
    I sidste ende helt sikkert IKKE den billigste ;o)

  2. Til Peter Høgsted,
    havde fornøjelsen af at opleve dig på konferencen ” Vækst og ledelse 2015 ” i går aftes på Nordjyllands Idrætshøjskole.
    Et inspirerende indlæg og i særdeleshed når vi arbejder med udvikling af nye butikker for detailbranchen.
    I den forbindelse noterede jeg mig, at COOP havde valgt at spille med åbne ifbm. den nye strategi ” På vej “. Jeg gjort forsøget, men endnu ikke lykkedes med at spore den på hjemmesiden – kan du guide mig på vej.

  3. Kære Peter Høgsted.
    Lige nu er der masser af reklamer, for det nye sikkert udmærkede koncept, om færdigmad.
    Der reklameres på TV, en folder er sendt ud, det optager plads i den sædvanlige reklameavis. Altså der er brugt en formue på dette koncept.

    Når man så besøger Irma’s flagskib af butik på Axelborg og møder retterne, der hhv. er en dag for gamle, eller der er en dag til at bruge dem i. (bruges før d 17, jeg var der d 16)
    Ja tænker jeg da på, hvor mange der syntes det er fantastisk.
    Helt ærlig, jeg er ikke særlig imponeret.

  4. nu er der ikke mere en mailadresse på hjemmesiden, så må jeg jo gå via bloggen.

    Rødløg. Jeg havde en tilsvarende oplevelse for et års tid siden, men da var bevismaterialet spist før jeg fik klaget.
    Jeg har købt et bundt rødløg i Superbrugsen,som ser pæne ud på overfladen, men alt indeni er hvidt. Og kikker man nærmere efter på det hele løg, er det tydeligt at løget er dyppet i farve til et lille stykke op ad stængelen.
    Jeg har et foto af det, men det er ikke til at placere på bloggen, og mailen er meget bekvemt fjernet.

  5. Jeg synes, at der er alt for få tilbud på rene økologiske råvarer til os, som er veganere – og kan lave vores egen mad. 🙂 Kom nu……

  6. Slip fantasien løs?
    Jeg skulle ha’ et nemt måltid efter en hård arbejdsdag, og tænkte en tærte. En skinketærte fra SuperBrugsen blev det. Pizza spiser jeg aldrig, synes bunden er dødssyg, og jeg spiser ikke ost.
    Nå, jeg havde ikke set, at der var oste”topping” på tærten. Et smart ord for at komme et eller andet billigt osteprodukt ovenpå.
    Tærten smagte som og havde konsistens som en pizza, og osten ovenpå gjorde ligheden mere fuldkommen. Det er den mest kedelige tærte, jeg endnu har smagt.
    Hvis man vil ha’ solgt flere tærter ved at få dem til at smage som pizza, synes jeg, det kniber gevaldigt med fantasien.
    Tendensen med at putte ost på flere og flere ting, og at komme bacon i kyllinge- eller hønsesalat for at tilpasse alt til danskernes smag, har intet med fantasi at gøre.

  7. Kære Peter Høgsted
    Nu er det tid til virkelig ros. Jeg en alene mand tæt ved de 80, og så er det svært at lave sund mad til en fornuftig pris og særligt uden at skulle smide en masse ud.
    Jeg købte i går en salat med rejer og i dag en sprød pæresalat tilen fornuftig pris og særdeles velsmagende. Ros. Mere af det tak

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *